Magnesium: hét medicijn tegen migraine?

Magnesium: hét medicijn tegen migraine?

Ik weet het nog goed: op mijn elfde zag ik ineens – na het spelen op het schoolplein – ‘lichtflitsen’ voor mijn ogen en moest ik overgeven. De leraar heeft mij toen op de fiets naar huis gebracht. Op dat moment begreep ik er niks van, en dat heeft ook wel even geduurd. Tot een klasgenootje ineens sprak over ‘migraine’ en hij daardoor soms de hele dag in bed lag. Het kwartje viel: ik had dat ook. Sinds dat moment zijn de aanvallen nog regelmatig teruggekomen. In mijn studententijd werd het er niet veel beter op. Het ongezonde, drukke leven van studeren, werken en stappen zorgde ervoor dat ik zo vaak migraine had, dat ik aan een voorgeschreven paardenmiddel ging. En dit middel hield de migraine alleen nog maar meer in stand.

Magnesium tegen migraine

Ik besloot beter voor mezelf te zorgen. Ik las meer over migraine en kwam daarbij ook magnesium tegen als belangrijkste mineraal dat hiertegen zou helpen. Sommigen zeggen dat je niet zelf voor dokter moet spelen en tot op zekere hoogte ben ik het hiermee eens, maar ik vind ook dat je goed naar je eigen lichaam moet (blijven) luisteren. Ik ben dus op eigen houtje begonnen met het innemen van 200 mg magnesium per dag, waarna ik het langzaam heb opgebouwd naar 400 mg per dag. En jawel, mijn migraine nam geleidelijk af: de aanvallen kwamen minder vaak en werden minder hevig. Tot op de dag van vandaag houd ik een ‘migrainedagboek’ bij en ik kan je vertellen: op 24 oktober 2015 heb ik voor het laatst migraine gehad. Bijna 2 jaar geleden dus! Wow, wie had dat gedacht? Ik in ieder geval niet.

Magnesium als supermineraal

Maar ho eens even, wat is magnesium precies? Zoals je ook in mijn gastartikel kunt lezen, is magnesium een mineraal dat betrokken is bij heel veel lichaamsprocessen en verantwoordelijk is voor honderden enzymen in jouw lichaam. Zo helpt het bij de opbouw van botten en spieren, ontspant het spieren en bloedvaten en helpt het mee bij de aanmaak van hormonen, waardoor het bijdraagt aan een goede hormoonbalans. Veel mensen weten alleen niet dat magnesium zo belangrijk is, waardoor je – zonder dat je het doorhebt – zo een tekort hebt aan dit mineraal. Het blijkt zelfs dat 40 – 70 % van de mensen in de moderne westerse wereld een chronisch magnesiumtekort heeft. De kans is dus groot dat jij dit ook hebt, zonder dat je het zelf weet.

Check ook je voedingspatroon

Denk je nu: even magnesium slikken en ik ben van de migraine af? Zo makkelijk is het ook weer niet. Ik heb namelijk ook mijn voedingspatroon onder de loep genomen. Zo hield ik wel van een cappuccinootje, kreeg ik toch wat te veel (geraffineerde) suikers binnen en kookte ik vaak met kant-en-klare ‘pakjes en zakjes’. De koffie heb ik een tijd volledig geschrapt, maar tegenwoordig drink ik weer – héél soms – af en toe een bakkie. Gewoon omdat ik daar trek in heb. Ditzelfde geldt ook voor de zoetigheden: ik ben geen enorme snoeperd (nooit geweest ook), maar ik houd wel van een chocolaatje of koekje op z’n tijd. En dat is oké, zolang er maar balans is. O ja, en de pakjes en zakjes? No worries, die zijn ook allang de keuken uit! Door puurder te eten, voel ik me niet alleen beter, maar het is ook zoveel lekkerder.

Luister naar je lichaam

Ik heb geluisterd naar mijn lichaam en ontdekt wat het nodig heeft, maar ieder mens is natuurlijk anders. Het kan dus zijn dat jouw lichaam geen baat heeft bij (extra) magnesium en dat jouw migraine heel erg anders door komt. Misschien is het echt iets lichamelijks, of heeft het toch meer een psychische oorzaak. Luister naar je eigen lichaam en zoek – indien nodig – specialistische hulp. Mocht je toch iets aan mijn verhaal hebben en jij binnenkort ook van die ellendige migraine af bent, dan ben ik superblij dat ik je heb kunnen helpen!

Heb je iets aan mijn verhaal gehad? Of heb je zelf nog goede tips tegen migraine? Laat het me weten en reageer hieronder! 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *