5 verschillen in mijn voedingspatroon nu ik zwanger ben

5 verschillen in mijn voedingspatroon nu ik zwanger ben

Voordat ik zwanger werd, zag mijn leefstijl er iets gejaagder en drukker uit dan nu. Ik deed veel meer, zowel qua werk als privé, en sportte veel vaker en intensiever dan nu. Mijn stofwisseling ging dan ook vaak als een gek en kon eten wat ik wilde. Dat waren vaak wel gezonde dingen, maar toch. Nu is dat wel iets veranderd, maar ook de keuzes die ik maak op het gebied van voeding zijn nóg bewuster dan ervoor. De belangrijkste aanpassingen op een rij!

1. Ik eet braaf 1 keer per week (vette) vis

Hoewel ik altijd al wel met gezonde voeding bezig was, draait het nu niet meer alleen om mijn eigen gezondheid, maar ook om het kleine meisje dat in mij groeit. Ik vind het belangrijk dat haar hersenen goed ontwikkelen, dus daarom staat er nu in ieder geval elke week wel een keer vette vis op tafel. Omdat ik niet heel veel vissoorten lust én mag, is dit vaak zalm uit de oven. Ik probeer wel een beetje af te wisselen; soms verwerk ik het in een groentequiche (heel lekker trouwens!), dan in een ovenschotel en daarna weer gewoon met rijst, aardappeltjes of groente erbij. Zo voorkom ik hopelijk dat ik na de zwangerschap geen zalm meer kan zien, haha!

2. Ik eet veel meer zuivelproducten

Waar ik eerder merkte dat ik meer puistjes kreeg van zuivelproducten (vooral kwark en jonge kaas) en deze dus trouw verving door sojaproducten en geitenkaas, eet ik nu meer zuivelproducten dan ik ooit gedaan heb, geloof ik. Het kleintje heeft nu eenmaal veel behoefte aan calcium, dus daar let ik nu ook veel meer op. Ik ben geen melkdrinker, dus ik eet elke dag sowieso wel kwark, kaas en yoghurt. Daarnaast slik ik nog extra calcium (zie punt 5). En die puistjes? Geen last van door de zwangerschap. Heel fijn!

3. Ik eet (en drink) nog iets vaker dan eerst

Zoals je al eerder hebt kunnen lezen, eet ik nu nog iets vaker dan eerst. Door mijn snelle stofwisseling die ik van mezelf al heb en door het vele trainen, kon ik gemakkelijk de hele dag door eten. Tijdens de zwangerschap is dit eigenlijk niet anders, behalve dan dat ik om de anderhalf à twee uur wel moet eten anders voel ik me niet zo lekker. Voorheen lette ik er ook al op dat ik voldoende water bleef drinken, maar nu is dat nog belangrijker, zeker wanneer ik ook nog eens sport. Ik merk ook echt aan mijn lichaam dat ‘ie meer behoefte heeft aan water, dus dat is voor mij niet zo’n probleem.

4. Ik probeer meer groenten te eten

Ik vind groente altijd wel lekker, vooral als het goed bereid is. Het is voor mij alleen nog steeds best een uitdaging om er voldoende van binnen te krijgen. Fruit is gewoon meer mijn ding, haha. Gelukkig weet ik dit van mezelf, dus ik koop voor op het werk altijd wat snackgroenten, zoals tomaatjes en komkommertjes. Vaak neem ik ook een kliekje mee van de vorige avond, zoals soep, pasta of een salade, zodat ik daarmee ook meteen wat groenten binnenkrijg. Ik probeer er dus wel zoveel mogelijk van binnen te krijgen, al moet ik er wat meer moeite voor doen dan bij fruit.

5. Ik slik meer voedingssupplementen

In principe heb je als gezonde volwassene eigenlijk geen supplementen nodig, met uitzondering van vitamine D en specifieke gevallen, bijvoorbeeld wanneer je gevoelig bent voor migraine (magnesium) of tijdens een zwangerschap (foliumzuur of multivitamine voor zwangere vrouwen, calcium* en eventueel ijzer). Aangezien de voorbeelden allebei op mij van toepassing zijn, slik ik ze allemaal. Niet allemaal tegelijk trouwens, maar verdeeld over de ochtend en avond. Want ook al eet ik zo gezond mogelijk, toch kan het zo zijn dat ik simpelweg aan de verhoogde behoefte  aan bepaalde vitamines en mineralen tijdens deze periode niet kan voldoen. Dan vind ik het toch een fijn idee dat ik wat extra’s erbij neem.

*De aanbevolen hoeveelheid calcium voor zwangere vrouwen is onlangs aangepast en verhoogd naar 1000 mg per dag. 

Cravings tijdens de zwangerschap

Heb ik dan helemaal geen gekke cravings? Nou, tot nu toe eigenlijk niet echt. Ik heb wel meer trek in vers geperste sinaasappelsap. Ik vind het vooral ook heel erg lekker ruiken, als ik dan langs zo’n apparaat loop in de supermarkt…. Mmm! Als ik andere zwangere vrouwen moet geloven, zal dit alleen snel ophouden zodra ik last van brandend maagzuur krijg. En verder eigenlijk niets geks, saai hè? Ik heb wel nog steeds een zwak voor chocolade, en dan vooral wit, maar dat was altijd al zo, haha. 

Foto: Pexels 

Ben jij zwanger (geweest) en ben je anders gaan eten? Ben benieuwd!



1 thought on “5 verschillen in mijn voedingspatroon nu ik zwanger ben”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *