Mijn 7 eet- en drinkgewoontes voor een rustige huid

Mijn 7 eet- en drinkgewoontes voor een rustige huid

Wie mij persoonlijk kent, weet dat ik ook maar een mens ben met onzekerheden. Mijn huid is er daar een van. Wij zijn nooit beste vrienden geweest, maar tegenwoordig gaat onze ‘vriendschap’ de goede kant op. Als puber had ik veel last van acne, waar ik wat littekens op mijn gezicht aan heb overgehouden. Nu is mijn huid vooral in periodes van stress onrustiger en als ik ongesteld moet worden, maar ik denk dat de meeste vrouwen daar wel last van hebben.

De laatste tijd gaat het echt goed, zelfs in een periode waarin ik mijn studie aan het afronden was. Niet bepaald de meest ontspannen tijd, zou je zeggen. Ik denk dat het dan ook komt doordat ik iets anders ben gaan eten. Heb jij ook last van een onrustige huid? Dan heb je misschien wat aan dit artikel.

1. (Zoveel mogelijk) plantaardige zuivel

Koemelk drink ik al van jongs af aan niet (ja, ik leef nog steeds en ben er groot mee geworden!), maar yoghurt eet ik nog wel heel soms. Sinds kort eet ik alleen ook geen kwark meer van dierlijke eiwitten. Ik merkte dat mijn huid daar sterk op reageerde, zeker toen ik er meer van at door het fitnessen. En na lang zoeken, heb ik nu een lekkere en fijne, plantaardige kwark gevonden die nog aardig wat eiwitten bevat ook: Alpro Soja Go-On. (Nee, dit artikel is niet gesponsord, maar ik wil jou als lezer graag deze tip meegeven.) Ik eet ‘m het liefst als ontbijt met granola en fruit erdoor, of na het sporten met een beetje kaneel erover.

2. Veel water en kruidenthee

Water drinken is sowieso altijd een goed idee, zo’n 1,5 tot 2 liter per dag. Vroeger had ik moeite om voldoende te drinken op een dag, maar tegenwoordig zorg ik dat ik – waar ik ook heenga – altijd een flesje water bij me heb. Op mijn werk, een kantoorbaan, heb ik mezelf ook de gewoonte aangeleerd om een flesje water op mijn bureau te hebben staan. Ik weet namelijk van mezelf dat als ik ergens geconcentreerd bezig mee ben, ik gemakkelijk kan vergeten om even op te staan om drinken te halen. Die drempel is met een flesje weg. (Dit gaat alleen wel weer ten koste van de hoeveelheid beweging op een dag, maar gelukkig heb ik nog collega’s die ik op kan zoeken voor een praatje.) Verder maak ik mijn water vaak wat lekkerder met fruit of kruiden erin, zoals citroen en munt. Heerlijk met dit warme weer!

Naast water, drink ik ook aardig wat thee. Het liefst groene of kruidenthee, zoals (verse) munt. Ik denk dat ik op een werkdag zo’n twee tot drie kopjes drink – naast water – en dan ’s avonds thuis ook nog een kopje. Koffie drink ik bijna niet, alleen als ik echt slecht geslapen heb en het voor mijn gevoel ‘nodig heb’. Maar ook dan drink ik maar een of hooguit twee kopjes. Ik reageer nogal sterk op cafeïne (lees: trillende handen), dus het liefst drink ik het helemaal niet.

3. Veel groente en fruit

Je denkt nu vast: ja, natuurlijk moet ik meer groente en fruit eten. Het liefst minimaal 250 gram per dag. Maar nu even een schokkend feitje: van alle Europeanen eten Nederlanders het minste groente en fruit. 250 gram wordt niet eens gehaald. Au. Zonde, want voldoende vitamines, mineralen en vezels binnenkrijgen is zo belangrijk. Ze zeggen niet voor niets: ‘Je huid weerspiegelt je gezondheid’, dat is echt zo. Als je je lichaam voorziet van gezond eten, dan zul je dat ook zien aan je huid. En misschien nog wel veel belangrijker: je voelt je fitter en energieker. Mijn tip: weeg je groenten eens een tijdje, zodat je bewuster wordt van de hoeveelheid die je tot je neemt. Het helpt ook al om groenten als tussendoortje te nemen, zoals worteltjes, tomaatjes en komkommer. Houd je van (maaltijd)salades of soep als lunch? Top! Koop van tevoren groenten in en bereid je lunches zoveel mogelijk voor, of eet de restjes van je avondeten van de dag ervoor. Hoef je ook niks weg te gooien, wat weer voedselverspilling tegengaat.

4. Goede vetten

Essentiële vetzuren staan bekend om de goede invloed op de huid. Er bestaan omega-3- en 6-vetzuren, die we uit onze voeding moeten halen. Omega-3-vetzuren zitten onder andere in avocado, zalm, makreel en walnoten. Deze producten eet ik dan ook veel: niet alleen omdat ik weet dat ze goed voor mijn huid zijn, maar ook omdat ik ze gewoon allemaal erg lekker vind. Van omega 6 krijgen we in het algemeen al te veel binnen uit plantaardige oliën, dus hier besteed ik minder aandacht aan.

5. Niet te veel ‘zooi’

Wat is ‘zooi’ precies? Voor mij is dit al het eten dat (flink) bewerkt is, of heel kort door de bocht: alles wat in de fabriek gemaakt wordt en waar marketingbudget voor nodig is. Er zit bijvoorbeeld bijna overal suiker in producten, dus wees je hiervan bewust en maak verantwoordere keuzes. Als je trek hebt in iets zoets, eet dan bijvoorbeeld fruit in plaats van snoep. Fruit bevat ook (fruit)suikers, maar dan krijg je in ieder geval nog goede voedingsstoffen binnen. En zorg dat je matigt met alcohol en eten waarin veel verzadigd vet zit, zoals koek en gebak.

6. Geen varkensvlees en weinig rood vlees

Als je een onrustige huid hebt en gevoelig bent voor puistjes, dan kun je eens kijken of het helpt om een tijdje geen varkensvlees te eten. Ik eet het al jaren niet meer, omdat zowel mijn huid als maag er niet lekker op reageert. Vroeger heb ik ook een tijd vegetarisch gegeten, dus ik ben nooit een erge vleeseter geweest. Ik mis het dan ook totaal niet. Een biefstukje op z’n tijd gaat er wel in, maar dat eet ik dus ook niet veel. Het eten van veel vet en rood vlees vergroot ook de kans op hart- en vaatziekten en andere aandoeningen. Dus ik zou – heel cliché – zeggen: geniet, maar wel met mate.

7. Magnesium

Het is niet wetenschappelijk bewezen dat magnesium goed voor de huid is, maar magnesium staat wel bekend als een ‘antistressmineraal’. Het heeft een ontspannen en kalmerende werking op je zenuwen, botten en spieren, en we weten allemaal dat stress een hele slechte invloed heeft op alles eigenlijk in je lichaam. En dus ook je huid. Wat overigens wel wetenschappelijk bewezen is, is dat magnesium een gunstige invloed heeft op migraine. Stress is ook een grote trigger voor migraine, dus ik zie zelf wel degelijk een verband.

Maar liefst 60% van de Nederlanders heeft een magnesiumtekort. Dit komt onder andere door de toename van meer bewerkte producten en de verarming van de landbouwgrond. Ben je net zo’n stresskip als ik? Dan verbruikt je lichaam alleen nog meer magnesium dan mensen die minder stressgevoelig zijn. Hierdoor heb je zeer waarschijnlijk ook meer magnesium nodig dan ‘normaal’. Ik wil je dan ook (uit ervaring) adviseren om extra magnesium, eventueel tijdelijk, in te nemen als supplement. Voor supplementen is een aanvaardbare bovengrens opgesteld van 250 milligram per dag. Heb je last van veel stress, sport je heel intensief of heb je last van klachten, zoals migraine? Dan kun je het best (tijdelijk) het aantal milligram opschroeven naar 400 milligram. Let hierbij wel op de soort magnesium die je inneemt: magnesiumcitraat is de best opneembare vorm.

Experimenteer

Denk je nu: leuk en aardig allemaal, maar moet ik nu mijn eet- en drinkgewoontes in één keer helemaal omgooien? Nee, mijn advies is om gewoon te experimenteren. Ik heb dat ook gedaan en op een gegeven moment weet je precies wat voor jou werkt (en wat niet). Mijn eet- en drinkgewoontes zijn er eigenlijk langzaam ‘ingeslopen’. Het is niet dat ik van de ene op de andere dag besloten heb om zo te leven.

Doe wat voor jou werkt

Het is ook niet zo dat dit ‘de sleutel is naar een rustige huid’, want het kan best zijn dat jouw huid juist heftig reageert op een bepaald stuk fruit. Ik wil alleen maar laten zien wat voor mij werkt en ik hoop alleen maar dat dat voor jou ook geldt. Zo niet: luister naar je lichaam en doe vooral wat voor jou werkt.

Heb je wat aan dit artikel gehad? Ik hoop het. Let me know! X



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *