Mijn 10 ultieme tips om zen te worden

Mijn 10 ultieme tips om zen te worden

De afgelopen tijd heb ik helaas even niet meer kunnen bloggen, omdat de maand december voor mij echt een pechmaand was. Zo was ik door de gladheid van mijn fiets gevallen, waardoor ik last had van een lichte hersenschudding. Dit betekende dat ik echt niks kon, maar dan ook echt he-le-maal niks: zelfs even tv-kijken of een boekje lezen was al te veel. Om gek van te worden, zeker voor zo’n bezige bij als ik. Met kerst dacht ik eindelijk helemaal hersteld te zijn – ik had geen hoofdpijn meer en ik was ook niet meer vermoeid – kreeg ik na de kerstdagen ineens griep. Als je mij een beetje kent, weet je dat ik haast nooit griep heb. Ik ben één keer in het jaar zwaar verkouden, maar that’s it. Griep hebben was dus weer vrij nieuw voor me, en ik moet zeggen: ik ben blij dat het ook maar 2 dagen duurde bij mij. Ik mag dus zeker niet klagen, maar met de hersenschudding erbij heb ik mijn ‘portie’ wel gehad.

Ik geloof wel heel erg dat alles een reden heeft. Dat ik ineens noodgedwongen volledig uitgeschakeld was in de maand december, was dan ook niet voor niets. Ik verviel namelijk weer in mijn oude patroon van ‘doorgaan, doorgaan, doorgaan’, waarbij ik mijn lichaam compleet negeerde. Ik wilde weer te snel en te graag alles weer oppakken, zoals ik eerder had gedaan. Maar wie mijn eerdere blogpost heeft gelezen over mijn overspannenheid/bijna-burn-out – geef het beestje maar een naampje – weet dat dat misschien niet helemaal handig was. Tijdens mijn ‘verplichte rustfase’ ben ik er wel achtergekomen waar ik ontspannen van word. En dat deel ik natuurlijk graag met je. Daarom lees je vandaag mijn 10 tips om helemaal zen te worden!

1. Hardlopen

Huh, zen van hardlopen? Ja, het klinkt tegenstrijdig, maar voor mij is een rondje rennen echt dé manier om mijn hoofd leeg te maken en weer even ‘in het hier en nu’ te zijn. Dat zorgt er ook voor dat er weer ruimte is voor nieuwe inspiratie. Waar denk je anders dat het idee voor dit artikel ontstaan is? Dus: hardloopschoenen aan én gaan!

2. Wandelen

Ben je te moe om te sporten? Wandelen kan ook heel rustgevend zijn. Neem je hond, vriend of vriendin mee en ga lekker een blokje om. Natuur, frisse lucht en vitamine D doen een mens goed, al is het maar een kwartiertje. Als je in je uppie een wandeling maakt, dan is het ook fijn om naar (rustgevende) muziek te luisteren. Dit heeft mij tijdens mijn herstel in ieder geval goed geholpen.

wandelen-natuur-klein

3. Bakken

Haha, ik moet hier wel een beetje om lachen. Mijn vriend kan namelijk inmiddels geen bananenbrood meer zien. Tijdens mijn ‘rustperiode’ kwam ik erachter dat bakken voor mij heel rustgevend werkte. Toen ik het recept van mijn perfecte bananenbrood eenmaal uit mijn hoofd wist, was ik helemaal niet meer te stoppen. Met druiven, cacaopoeder, pindakaas … het kon niet gek genoeg. (No worries, houd mijn blog in de gaten voor het uiteindelijke recept!) Ik heb zelfs voor ’t eerst in mijn leven zélf een appeltaart gemaakt. (Bedankt mam, ik snap nu waarom ik je als kind vroeger mocht helpen. Gewoon omdat het een graftakkenklus is.) Maar waarom bakken heel rustgevend kan zijn? Ik denk doordat je echt even lekker met je handen bezig bent en alleen maar hoeft te bedenken in welke volgorde je de ingrediënten in de cake- of taartvorm mietert. Je weet wat je erin gooit en wat er uit de oven komt. En je krijgt er nog iets lekkers én gezonds voor terug ook! Win-win.

4. Mediteren

Ja, het klinkt onwijs zweverig en dat is het misschien ook een beetje. Als je mij een jaar geleden over meditatie had verteld, dan had ik je ook vierkant uitgelachen. ‘Daar ben ik veel te onrustig voor’ en: ‘dat werkt bij mij helemaal niet’. En nog steeds denk ik zo over ‘normale’ meditatie. Ik kan niet even ergens in kleermakerszit gaan zitten en dan met een beetje in- en uitademen gaan ‘ontspannen’. Nope. Ik heb het over geleide meditatie: een soort meditatie met behulp van een stem die je begeleidt. Je hebt er verschillende apps voor, zoals Headspace, maar via YouTube kom je ook een heel eind. Zoek bijvoorbeeld maar eens iets op van Commit Happiness: die vind ik zelf heel fijn.

5. Yoga

Ik geef het toe: ik ben geen hippe yogini die haar benen in haar nek kan leggen. Was dat maar zo. Ik heb er simpelweg geen geduld voor. Ik mat mezelf liever even een uurtje af in de sportschool of ik ren een half uurtje in de natuur, dan dat ik even lekker in de kronkels ga liggen. Nee, even zonder grappen. Ik heb zeker weleens yoga gedaan en ik vind het stiekem wel heel fijn, vooral de yogavormen met wat power erin, zoals hatha yoga. Waar je na het fitnessen of hardlopen vooral moet bijkomen, voel je je na een yogasessie wel echt ‘zen’. Alleen al het feit dat je echt even een momentje voor jezelf hebt genomen, voelt al heerlijk rustgevend. Zeker een aanrader! (Na het schrijven van dit artikel pak ik dan ook maar weer eens mijn yogamatje erbij …)

6. Mindfulness

Mindfulness is zo’n typische, overhypte term waarvan je denkt: ja, die kennen we nu wel. En waar je dan vervolgens niks mee doet. Dat klinkt misschien een beetje negatief, maar zo gaat het vaak wel. Dat is jammer, want bij mindfulness gaat het er eigenlijk vooral om dat je ‘in het nu’ leeft. Niets meer en niets minder. Je hebt er speciale adem- en meditatie-oefeningen voor, waarbij aandacht voor dat wat er op dat moment is, centraal staat. En dat je alleen waarneemt en accepteert, zonder oordelen. Ik probeer zelf dagelijks door middel van geleide meditaties naar mijn lichaam te luisteren door echt even te voelen wat er in me omgaat. Ook tijdens het wandelen sta ik meer stil bij de dingen die ik zie: van blaadjes in de bomen tot auto’s die rijden. Ik neem dan alles alleen maar waar, zonder gedachten of oordelen. Mindfulness hoeft dus niet ingewikkeld te zijn, want je kunt het doen waar en wanneer jij maar wilt. En hoe vaker je het ‘traint’, hoe ontspannender je in het leven staat. Ik zou dit zelf nog vaker moeten doen, maar het geeft mij op bepaalde momenten al wel veel rust.

7. Stretchen

Tijdens mijn ‘rustdagen’ – tussen het fitnessen en hardlopen door – doe ik het liefst rek- en strekoefeningen. Omdat dat natuurlijk goed is voor het herstel en de flexibiliteit van m’n spieren, maar ook omdat ik me er ontspannen door voel. Gewoon even lekker bezig zijn met je lichaam (wat voel ik, hoe ver kan ik gaan en wat gaat er in me om) en ‘in het nu’ zijn. Het is voor mij eigenlijk een combinatie van yoga en mindfulness. De verkorte versie, zeg maar. Ideaal als ik weinig tijd heb, maar wel even dat momentje voor mezelf wil pakken.

8. Lezen

Als je even met je gedachten ergens anders wilt zijn, helpt het mij heel erg om een leuk boek te lezen. Ik lees meestal romans, of boeken over onderwerpen die ik (op dat moment) interessant vind. Zo heb ik laatst Fuck the quarterlife crisis gelezen en ga ik beginnen met The Subtle Art of Not Giving a Fuck. (Ik geloof dat ik van het woord ‘fuck’ houd, haha.) Een ‘simpel’ tijdschriftje leest ook altijd lekker weg. Ik maak van mijn ‘leessessies’ het liefst meteen een echt verwenmoment: in een warm bad, met een kop thee, een lekker geurende badolie en maskertje. O, en vergeet vooral de chocolade niet! 😉

9. Praten

Kijk, ieder mens is anders, en bij de ene ligt het hart op de tong, terwijl de ander meer een binnenvetter is. En dat is oké, want jij bent jij. Ik denk dat ik er meer tussenin zit, want ik schreeuw mijn problemen en dingetjes niet van de daken, maar ik houd het liever ook niet allemaal voor mezelf. Ik heb zelf namelijk gemerkt dat het onwijs fijn is om met iemand over mijn gevoelens en bezigheden te praten, of dat nu met mijn vriend, een vriendin of meer een ‘buitenstaander’ is. Praten helpt echt: het lucht op en het zorgt ervoor dat hetgeen waar je het over wilt hebben ‘uit je systeem is’. Het is niet meer alleen van jou. En dat gegeven maakt het voor mij al zoveel luchtiger en ontspannender. Ik hoop voor jou ook.

10. Schrijven

Als ik ergens mee zit en ik kan of wil het niet bij iemand kwijt, dan helpt het mij ook om ouderwets pen en papier te pakken en het gewoon ‘van me af’ te schrijven. En het klinkt misschien gek, maar als het echt iets is wat me gestrest, boos of verdrietig maakt, dan verscheur of verbrand ik het blaadje het liefst. Dan heb ik echt het gevoel van: oké, het is eruit en ik laat het nu los. Ook dit klinkt misschien wat zweverig, maar het werkt voor mij wel. Ik zou zeggen: probeer het eens, baat het niet, dan schaadt het niet.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips gehad hebt. Wat doe jij om zen te worden? Deel jouw tips hieronder, dan helpen we elkaar een beetje! X



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *