5 gezonde gewoontes voor nu en altijd

5 gezonde gewoontes voor nu en altijd

Sinds ik mij meer bezighoud met gezondheid, zowel voor werk als privé, merk ik dat er de afgelopen jaren heel wat gezonde gewoontes ingeslopen zijn. En vandaag deel ik daar vijf van met je!

1. Ik drink veel water en thee

Het klinkt heel saai, maar ik drink de hele dag door water. Mijn Dopper is ook dan mijn beste vriend. Om af te wisselen, drink ik tussendoor ook nog zo’n twee à drie koppen kruidenthee. (Nu ik zwanger ben, let ik natuurlijk wel op wat voor soort kruidenthee.) Ik ben nooit echt zo’n zoetekauw geweest en frisdranken vind ik al snel veel te zoet. Na het werk vind ik soms een glaasje groene-ijsthee nog wel lekker, zeker in de warmere maanden.

2. Ik beweeg zoveel mogelijk

Het klinkt nogal afgezaagd, maar je kunt al een heel verschil maken voor je gezondheid door bijvoorbeeld de trap te nemen in plaats van de lift. Toen ik net begon bij mijn huidige baan, kreeg ik nog weleens commentaar van sommige collega’s dat ik de trap nam, maar kom op, die twee verdiepingen kun je toch makkelijk lopen? Dan heb je meteen weer wat extra beweging gekregen. En dat is echt nodig, vooral wanneer je al een kantoorbaan hebt zoals ik. Zelfs nu ik 24 weken zwanger ben, neem ik gewoon de trap, want ook dan is het belangrijk om fit te blijven.

Wat ik verder doe: tijdens de lunch op mijn werk loop ik altijd wel even een rondje buiten, of dat nu naar het bos is, gewoon een blokje om, of naar de supermarkt: het voelt goed om even te bewegen. Ik krijg energie van de frisse buitenlucht en het helpt om even m’n hoofd leeg te maken. En als ik en mijn vriend in de avond niet sporten of andere afspraken hebben, dan lopen we vaak gezellig samen ook nog een rondje. 

3. Ik let op wat ik eet

Nu helemaal, maar eigenlijk sinds ik voor het eerst fanatiek begon met hardlopen (zo’n zeven jaar geleden alweer), ben ik veel meer bezig met gezonde voeding. Het doet zoveel voor je gezondheid, dat onderschatten mensen nogal eens. Want waarom hebben we tegenwoordig anders al die leefstijlgerelateerde ziektes, zoals diabetes type 2? En het is mooi hoe goede voeding kan ondersteunen bij je sportprestaties.

Voordat ik zwanger werd, sportte ik veel meer en zwaarder. Mijn spijsvertering ging als een gek, dus ik at toen wel anders én meer dan nu. Ik lette bijvoorbeeld goed op de hoeveelheid (plantaardige en dierlijke) eiwitten die ik tot me nam. Want: goed voor het spierherstel en verzadigt lekker. Nu let ik daar ook nog wel op, maar besteed ik ook veel aandacht aan andere voedingsstoffen, zoals goede vetten (vooral omega 3 en 9), vitamines en mineralen.

Mijn ontbijt en lunch zien er dan ook meestal (ongeveer) zo uit:

Ontbijt

  • Magere kwark met granola en fruit (meestal banaan afgewisseld met één of twee andere soorten, zoals mandarijn, mango, aardbeien, blauwe bessen, etc.)

Lunch

  • Volkorenbrood met (geiten)kaas, hummus en/of avocado, met daarbij vaak groenten, zoals tomaatjes en/of komkommer. Als ik vrij ben, kook of bak ik er vaak nog een eitje bij. (Soms eet ik ook een restje van de vorige avondmaaltijd, zoals pasta of maaltijdsoep.)

Je ziet dus dat ik met mijn ontbijt en lunch al aardig wat voedingsstoffen binnenkrijg. Ik weet van mezelf dat ik vaak wel eerder te veel fruit eet dan te weinig (zo’n drie stuks op een dag, soms zelfs meer), maar ik eet of drink verder niet veel suikers, dus dat zit volgens mij verder wel goed.

4. Ik ontspan voordat ik ga slapen

Althans, ik probeer het zoveel mogelijk. Ik ben van mezelf nogal stressgevoelig en een piekeraar, waardoor ik me snel druk kan maken om van alles en nog wat. Het wordt wel minder nu ik wat ouder ben, maar het blijft een zwak punt. En tijdens de zwangerschap heb ik natuurlijk weer andere zorgen en onzekerheden. Kortom: het is belangrijk dat ik consequent een ontspanmoment inbouw voor mezelf. Vaak luister ik dan ook voor het slapengaan naar een geleide meditatie (gewoon via YouTube), zodat ik wat rust in m’n hoofd krijg. En ik merk echt dat dat helpt: ik val veel meer ontspannen in slaap dan wanneer ik dat niet doe. Noem het zweverig, maar als het helpt, dan is dat toch superfijn? Mentale gezondheid is immers net zo belangrijk als fysieke gezondheid, en het één kan ook niet zonder het andere.

Is een geleide meditatie niets voor jou? Dan helpt het ook al om een vast avondritueel in te bouwen. Dat kan bijvoorbeeld met een kopje thee, een warme douche of bad, jezelf verzorgen met een maskertje, het lezen van een boek, etc. (Helaas: Netflixen telt niet mee!)

5. Ik maak lijstjes

We blijven nog even bij mentale gezondheid. Het klinkt heel planmatig en gestructureerd – is het misschien ook wel een beetje – maar het maken van lijstjes geeft zoveel rust. Of je het nu doet voor je boodschappen, vakantie of zwangerschap, lijstjes zorgen ervoor dat je orde schept in de chaos van je hoofd. Je schrijft het op en je weet (vrijwel) zeker dat je daardoor niets vergeet. Het is daarmee uit je hoofd en pakt het er weer bij zodra je het lijstje nodig hebt. Heerlijk, toch? En wat ook handig is: de notities van je telefoon kun je heel makkelijk delen met bijvoorbeeld je partner. Dan kunnen jullie er allebei in werken, ideaal! Het geeft mij in ieder geval veel rust. (En dat is nu helemaal nodig, met mijn chaotische zwangerschapsbrein…)

Foto: Pexels.com

Heb je iets aan mijn tips gehad? Of heb je toevallig al dezelfde gewoontes als ik? Laat het me weten, vind ik altijd leuk!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *