Zen dankzij yin yang yoga van Mirjam Meeuwsen

Zen dankzij yin yang yoga van Mirjam Meeuwsen

Het is even stil geweest op Aukeline.nl … Dit betekende alleen helaas geen ‘stilte’ voor mij. Integendeel, ik was superdruk met mijn scriptie. In de tussentijd ben ik ook nog van baan gewisseld en waren we op zoek naar een nieuw huis. Dat zijn natuurlijk geen kleine dingen die je ‘even’ tussendoor doet.

Nu mijn scriptie ingeleverd is en ik een leuke baan heb, kom ik weer in rustiger vaarwater terecht en is het hoog tijd om even te ontspannen. Ik gaf eerder al aan dat ik mezelf niet zo’n yogatype vind, omdat ik nogal onrustig ben. (Moet je dan niet juist yoga doen? Tsja, daar is wat voor te zeggen.) Maar toen ik zag dat yogadocente Mirjam Meeuwsen uit mijn buurt een yogales in de buitenlucht aanbood, kon ik dat niet weerstaan. Want: zonnig weer, fluitende vogels, geritsel van de bomen … Als ik daar niet ‘zen’ van zou worden, dan weet ik het ook niet meer. En daar ging ik dan, met mijn yogamat op de fiets.

Creatie en krachtige energie

Zoals Mirjam mooi vertelde staat deze les in het teken van het houtelement dat verbonden is met de meridianen en organen van de lever (yin) en galblaas (yang). Een kenmerk van hout is de start van een cyclus, de ochtend, een nieuw begin, waarbij creatie en krachtige energie centraal staat. Als de energie van de lever– en galblaas goed kan doorstromen, maak je volgens haar optimaal gebruik van hun krachtige energie en heb je de kracht om je dromen en doelen ook echt uit te voeren. Als er blokkades zijn in je houtelement uit dat zich in boosheid en frustratie. Dit heeft te maken met de lever (‘wat heb je op je lever?’) en de galblaas (gal spuwen). In deze les ligt de focus op de zijkanten van het lichaam (galblaasmeridiaan) en de binnenzijde van je benen (levermeridiaan). (Voor de mensen die niet weten wat meridianen zijn: dat zijn onzichtbare energiebanen in je lichaam. Ze schijnen ‘levensenergie’, oftewel ‘qi’ (spreek uit: tsji), te vervoeren door je hele lijf.)

Meditatie

We begonnen de les met een korte meditatie, waarbij we ons konden ontspannen door te focussen op ons lichaam en onze ademhaling. Ik was die ochtend heel vermoeid wakker geworden, dus ik viel toen al bijna in slaap (oeps …). Tijdens de meditatie vroeg Mirjam ons ook om een intentie te zetten voor die dag. Dat is blijkbaar heel normaal bij yoga, omdat je dan echt de dag volgens die intentie kan beleven. Ik wilde die dag vooral ontspannen zijn, dus daar ging ik voor. En nu waren we klaar voor ‘het echte werk’: yin yoga.

Yin yoga

Yin-houdingen zijn houdingen waarin we wat langer blijven. Ze deden me een beetje denken aan de rekoefeningen die ik ook thuis doe als ik gesport heb. Ik vind mijn lichaam daardoor niet heel stijf, maar ik vond deze yin-houdingen toch best pijnlijk. Toen ik vroeg of dat normaal was, zei Mirjam: ‘Zoals je op de mat bent, ben je ook in het dagelijkse leven, dus als je streberig en perfectionistisch bent, dan ben je dat ook met yoga.’ We kennen elkaar niet eens goed, maar ze had me toch al aardig door. In het dagelijkse leven heb ik ook steeds de neiging om door te gaan, mijn grenzen voorbij te gaan. Op de yogamat doe ik blijkbaar precies hetzelfde.

sakura-coaching
Mirjam combineerde de yin-houdingen met een beetje ‘chi gong’: deze Chinese bewegingsleer bestaat uit staande houdingen en vloeiende bewegingen. Het zijn simpele, sierlijke bewegingen, die voor veel ontspanning en rust in je lichaam zorgen. Het is een soort meditatie die je in beweging doet. Heel fijn! Als je net zo stressgevoelig en onrustig bent als ik, raadt Mirjam aan om deze oefeningen ’s ochtends 10 minuten voordat je naar school of werk gaat te doen.

sakura-coaching3

Yang yoga

Toen was het tijd voor het meest actieve deel van de les: de yang-bewegingen. Dit zijn krachtige houdingen waarin we ons hele lichaam gebruiken. Hiervoor heb je iets meer spierkracht nodig in vergelijking met de rest van de oefeningen. Dit deel lag mij het meest, omdat ik het best kan ontspannen door inspanning. Dat klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar ik ben dan echt even ‘uit mijn hoofd’. Oefeningen die onder yang vallen, zijn bijvoorbeeld de hond (downward facing dog) en de verschillende krijgerhoudingen.

sakura-coaching2

Eindontspanning

Yoga wordt altijd afgesloten met een eindontspanning. In dit onderdeel hoeven we even niets meer te doen, alleen maar te liggen. Mirjam had rustgevende muziek mee, die een fijne toevoeging was aan de ontspanning. Toen de muziek ophield, bewogen we ons weer langzaam en rekten we ons uit. Vervolgens kletsten we nog even na onder het genot van een kopje groene thee en vers fruit. Heerlijk! Ik vond het een fijne les en voelde me een stuk relaxter dan toen ik opstond. Mirjam vertelt duidelijk wat je tijdens de les kunt verwachten en heeft een rustgevende invloed door de manier waarop ze je begeleidt. Voor iemand die zichzelf geen yogatype vindt, vond ik het toch zeker een aanrader! En wie weet, pak ik nog vaker een yogalesje bij haar.

sakura-coaching4

Dit artikel is in samenwerking met coach, trainer en yogadocente Mirjam Meeuwsen tot stand gekomen. Mirjam heeft haar eigen bedrijf Sakura Coaching in Bunnik en biedt coaching en training op het gebied van zelfontwikkeling. Daarnaast geeft ze yogalessen. 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *