Zo blijf je fit met een kantoorbaan

Zo blijf je fit met een kantoorbaan

‘Maar Auk, je hebt een kantoorbaan, hoe blijf je dan zo fit?’ Ik krijg die vraag wel vaker. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want met een kantoorbaan zit je in het algemeen meer dan wanneer je bijvoorbeeld in een winkel of ziekenhuis werkt. Zitten is het nieuwe roken, dus: hoe je dan toch zo fit mogelijk blijft? Door de juiste gewoontes aan te leren en toe te passen in je leefstijl! Zo doe ik dat. 

1. Sta regelmatig op

We zitten veel te veel en te lang, vooral de kantoormensen onder ons. Daar moet verandering in komen! Probeer jezelf daarom de gewoonte aan te leren dat je regelmatig – het liefst elk uur – even opstaat. Dit klinkt geforceerder dan het in de praktijk hoeft te zijn: je kunt bijvoorbeeld even naar de printer of de wc lopen, of je haalt even een kopje koffie of thee. Misschien moet je nog wel iets bespreken met die ene collega en maak je er meteen een gezellig babbeltje van. Nog leuker: maak er een challenge van en ga samen met je favo collega elk uur even opstaan. Lukt het niet meteen elk uur? Begin dan met elke twee uur en bouw het langzaam op. Ook handig: je hebt tegenwoordig ook smartwatches en apps voor je telefoon die je even een reminder sturen dat je op moet staan. 

2. Drink voldoende water

Kantoorpanden staan nu niet bekend als de meest fijne en gezonde plek qua atmosfeer. Vaak is de lucht veel te droog, is het te koud of juist te warm.   Met als gevolg: branderige, vermoeide ogen, bevroren handen of hoofdpijn. Tegen de droge lucht kun je vaak niet veel doen – behalve dan bakjes water of planten neerzetten – maar in alle gevallen is het wel belangrijk om voldoende water te blijven drinken. Ik zorg dat ik altijd mijn Dopper gevuld naast me heb staan, zodat ik de hele dag door makkelijk kan blijven drinken. Daarbij drink ik meestal wel een paar koppen thee, anders wordt ’t wel een beetje saai. In de zomer maak ik mijn watertje altijd wat smaakvoller door er fruit, kruiden en/of groente aan toe te voegen, zoals citroen, munt en komkommer. Nu het kouder is, doe ik er ook weleens plakjes gember doorheen. Lekker kruidig!

3. Eet gezond 

Het klinkt als een open deur, want gezond eten is altijd belangrijk. Als je een zittend beroep hebt, is het alleen nog belangrijker om op je voeding te letten. Zit je de hele dag en werk je tussendoor ook nog eens veel snoep en ander ongezond voedsel naar binnen? Dan vliegen de extra kilo’s eraan. Om over de langetermijngevolgen, zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten, nog maar niet te spreken… Je hoeft echt niet de hele dag op worteltjes te kauwen, maar je kunt wel gezondere keuzes maken. Kies bijvoorbeeld eens voor volkoren brood, salades en (zelfgemaakt) bananenbrood. Iets meer werk misschien, maar daar kun je ook iets aan doen. Het magische woord hiervoor is: voorbereiding. 

4. Bereid je lunch alvast voor

Het begint allemaal bij je boodschappenlijst: als je van tevoren voor een paar dagen of een week boodschappen doet, dan kun je op bijvoorbeeld zondag alvast wat maaltijden en snacks klaarmaken. Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Je kunt bijvoorbeeld flink wat rijst, groenten en kip klaarmaken. In porties verdelen, in de koelkast of vriezer bewaren en je lunch is voor een paar dagen klaar. Of je maakt een grote pan met soep, ook lekker, voedzaam en gezond! Ik vind het zelf ook altijd handig om mijn kliekje van de vorige avond als lunch te eten. Dat kost niets extra’s en gaat nog voedselverspilling tegen ook. Win-win!

5. Wandel tijdens de lunchpauze 

We zitten allemaal veel te veel en zijn ook nog eens een groot deel van de dag binnen. In een klimaat dat niet bepaald gezond te noemen is. Geen goede ontwikkeling. Gelukkig hebben we wel pauze tijdens de lunch, dus mijn tip: ga in dat half uurtje even lekker naar buiten. Je hebt wat beweging en je kunt je hoofd even leegmaken. Ideaal om irritaties los te laten of stress te verlichten, zodat je er hierna weer vol energie tegenaan kunt. 

6. Sport en beweeg in je vrije tijd

Met alleen de bovenstaande tips word je niet per se fitter. Het zorgt er wel voor dat je bewuster omgaat met je gezondheid en je fit kunt blijven. Maar dan moet je wel al een beetje fit zijn. En daarvoor moet je toch echt aan de bak! Ik sport gemiddeld zo’n drie keer in de week – CrossFit en fitness, soms hardlopen – en ik vind het ook heerlijk om in mijn vrije tijd een stuk te wandelen. Lekker naar het bos met mijn vriend, moeder of vriendinnen. Even bijkletsen, ergens wat drinken en weer verder lopen. Daar kan ik echt van genieten. Ik probeer dus ook als ik vrij ben voldoende te sporten en/of te bewegen. 

7. Lach meer, stress minder

Ruim een jaar geleden – al voelt het alsof het al veel langer geleden is – werkte ik nog alsof mijn leven ervan afhing. Ik was dan ook altijd moe en gestrest. Tegenwoordig sta ik een stuk relaxter in het leven; ik heb mijn deeltijdstudie afgerond, wat me een hoop rust heeft gegeven. Ook heb ik nu een fijne baan, een mooi huis en slaap ik (weer) goed. Kortom: ik kan nu eindelijk zeggen dat ik echt gelukkig ben. Mijn advies aan de jongere Aukeline? Lach meer, stress minder. Dat is nog gezond ook! Als je lacht, maken je hersenen namelijk het ‘gelukshormoon’ endorfine aan, wat kalmerend werkt. Hierdoor voel je je meteen ook minder gestrest, waardoor je meer gefocust je werk kunt doen. 

Heb jij nog meer tips om fit te blijven op kantoor? Ben benieuwd!



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *