Zo houd je je hoofd koel in tijden van drukte

Zo houd je je hoofd koel in tijden van drukte

Mensen die me kennen of me al een tijdje volgen, weten dat ik nogal een bezige bij ben. Op dit moment ben ik net begonnen aan een nieuwe baan, ben ik bezig met afstuderen én heb ik natuurlijk nog m’n eigen blog. Je begrijpt denk ik dan ook wel dat ik nog niet op hele regelmatige basis artikelen kan schrijven, of m’n blog de aandacht kan geven die het verdient. Dit is best moeilijk voor me, want ik vind bloggen hartstikke leuk. Maar ik weet ook dat het nog ‘even doorbijten’ is, voordat ik weer meer tijd heb. Heb jij het momenteel ook druk? Lees dan hier mijn tips hoe ik mijn hoofd koel houd in drukke tijden, misschien heb je er iets aan!

Houd een doel voor ogen

Mij helpt het heel erg om een doel te stellen en deze voor ogen te houden. In mijn geval is mijn doel om mijn hbo-diploma te halen, dus ik werk ook zo hard mogelijk om dit doel te bereiken. Ook als ik eigenlijk leuke dingen wil doen – dat komt dan later wel. Als ik even wat minder energie of motivatie heb, dan probeer ik toch aan dat uiteindelijke doel te blijven denken.

Stel prioriteiten

Wil je sporten, het huis schoonmaken, boodschappen doen én studeren? Stel dan prioriteiten, want de kans is groot dat het je niet allemaal op één dag gaat lukken. Ik vind zelf sporten heel belangrijk, omdat ik weet dat ik daarna weer met een fris hoofd kan studeren. Ook voel ik me er gewoon een stuk beter door. Wat ik wel doe, als ik echt een deadline heb, dan ga ik even een half uurtje hardlopen of in huis even kort wat oefeningen doen. Dan ga ik niet ruim een uur in de sportschool beulen. Want remember: prioriteiten! En o ja, voor die huishoudelijke taken kun je je vriend(in) even lief aankijken, of je doet het gewoon zelf op een ander, rustiger moment.

Maak een planning of lijst

Ik houd van structuur en ik word rustiger van duidelijke overzichten, lijstjes en planningen. Ik zorg er dan ook voor dat ik precies weet wat ik op een bepaalde dag of in een week moet doen. Dit klinkt misschien wat overdreven, maar voor grotere projecten op school of werk is dit heel fijn. Sinds ik de scrumtool Trello ken, ben ik fan. Wat het is? Een eenvoudige tool waarmee je taken kunt slepen van bijvoorbeeld ‘to do’ naar ‘done’. Je kunt ‘m op zo’n manier inrichten hoe jij dat fijn vindt. Ook kun je deadlines, labels en stickers hangen aan je taken. Ik kan ’t iedereen aanraden! Daarnaast gebruik ik ook nog gewoon de good old post-its voor kleine dingen die ik snel even moet onthouden.

Blijf gefocust

Als ik iets moet doen waar ik geen zin in heb, dan zorg ik ervoor dat ik zo min mogelijk afleidingen heb. Ik leg m’n telefoon ergens anders en ik probeer datgene af te maken wat ik af moet maken. Want: hoe eerder ik er klaar mee ben, hoe eerder ik weer leuke dingen kan doen. Soms ben ik daarin juist wel weer wat te streng voor mezelf, maar het werkt vaak wel.

Beloon jezelf

Als je je deadline gehaald hebt, beloon jezelf dan met iets leuks of lekkers. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om even buiten te wandelen om m’n hoofd leeg te maken, iets lekkers te eten of te netflixen. Ook vind ik het fijn om een lekker warm bad te nemen en een goed boek of tijdschrift te lezen. Kortom: doe waar jij ontspannen van wordt, je hebt het verdiend!

Relativeer

Denk je dat je het allemaal niet gaat redden en schiet je echt in de stress? Haal diep adem en relativeer: is het echt zo erg als je het niet haalt? Overleg even met je docent of werkgever – jullie vinden samen vast een oplossing. Neem ook even de tijd om te reflecteren. Hoe komt het dat je de deadline niet gehaald hebt? Heb je je te veel laten afleiden of heb je niet goed gepland? Wees heel eerlijk naar jezelf, alleen dan kun je ervoor zorgen dat het niet weer gebeurt. Wees ook niet bang om hulp te vragen, misschien heeft een studiegenoot of collega wel hele handige tips.

Heb je iets aan mijn tips gehad, of heb je nog andere tips? Ik hoor ’t graag. Reageer hieronder! X



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *